Help mee

Een museum kan niet zonder vrijwilligers

Het Nationaal Bus Museum heeft geen betaald personeel en draait volledig op vrijwilligers, die met hart en ziel meewerken aan het in stand houden van ons prachtige museum.
We zijn niet alleen op zoek naar doorgewinterde busliefhebbers. Iedereen is welkom om ons te komen helpen! Bij ons werken mensen van alle leeftijden. Kom gerust eens langs en maak eens een praatje met één van onze medewerkers op dinsdag en donderdag (tussen 9.00 en 16.00 uur), zij vertellen er graag meer over.
Bekijkt u in de video het verhaal van één zo’n vrijwilliger.

Wij zoeken vrijwilligers voor de volgende functies:

Vacature secretaris van het bestuur

Het museum

Het Nationaal Bus Museum (NBM) is de leukste bushalte naar het verleden, heden en toekomst. Het museum herbergt zo’n 40 bussen vanaf de Tweede Wereldoorlog tot nu. Het museum laat zien hoe autobussen zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld, met het accent op Groningen en het noorden. Het museum heeft een unieke landelijke collectie.
30 bussen staan opgesteld met relevante aanverwante objecten. Voorwerpen van diverse noordelijke en diverse busmaatschappijen, zoals kostuums, abri’s, oude onderdelen van bussen, strippenkaarten, foto’s, uithangborden enz.
Het museum beschikt ook over een groot archief met veel foto’s, dat door iedereen geraadpleegd kan worden.
Jaarlijks bezoeken zo’n 3000 personen het museum. Daarnaast maken zo’n 25.000 personen gebruik van de vloot van 10 rijdende historische bussen, die gehuurd kunnen worden.
Het NBM stelt zich tot doel het preserveren, conserveren, restaureren en tentoonstellen van bussen en alles wat daarmee te maken heeft.
Het NBM heeft de rechtsvorm van een stichting en de organisatie wordt bestuurd door een stichtingsbestuur. Dat bestuur bestaat uit 6 bestuursleden, een voorzitter, secretaris en penningmeester en 3 algemene bestuursleden.
De directie van het museum is belast met het uitvoeren van het beleid en besluiten van het bestuur en heeft de dagelijkse leiding van het museum.
In het bestuur van de stichting is de plaats van secretaris vacant.

Taken

Binnen het bestuur van de stichting NBM heeft de secretaris als voornaamste taak het verrichten van werkzaamheden met betrekking tot de bestuursvergadering die maandelijks wordt gehouden.
  • De secretaris bereidt de agenda voor die vergadering voor in overleg met de voorzitter en nodigt de bestuursleden uit voor de vergadering.
  • Van hetgeen in de vergadering aan de orde komt, maakt de secretaris notulen en verder stelt hij/zij een actielijst op.
  • Het voorbereiden, concipiëren en uitvoeren van bestuursbesluiten behoort tot de taak van de secretaris.
  • De secretaris zorgt voor archivering van alle bestuurlijke stukken.
  • De secretaris heeft verder de zorg voor de verwerking van bij het bestuur ingekomen stukken. Ter uitvoering van bestuursbesluiten of in andere zaken verzorgt de secretaris de correspondentie met derden.
  • Het bijhouden van de registratie van de stichting in het handelsregister en in het UBO-register is een taak van de secretaris.
  • De secretaris staat het bestuur bij met betrekking tot het bewaken en naleven van de statuten, en neemt daartoe zo nodig het initiatief. Uiteraard wordt van de secretaris in algemene zin verwacht dat hij betrokken is bij het besturen van de stichting en daaraan bijdraagt.

Functieprofiel secretaris

De secretaris:
  • heeft affiniteit met besturen van een stichting
  • heeft een warme belangstelling voor historisch erfgoed, in het bijzonder  historische autobussen en aanverwante zaken
  • heeft, bij voorkeur, ervaring met bestuurlijke werkzaamheden in een   vereniging, stichting e.d.
  • heeft, bij voorkeur, ervaring of kennis inzake ontwikkelingsprocessen, al dan  niet in de museale wereld       
  • heeft goede communicatieve vaardigheden
  • is waar nodig in staat gesprekspartner te zijn met externe partijen
  • is minimaal 1 avond per maand beschikbaar voor vergaderingen
  • is beschikbaar om de stichting extern te vertegenwoordigen, waar dat  formeel nodig is, samen met een ander bestuurslid
  • kan desgevraagd een VOG overleggen.
Tenslotte: het bestuur wil het busmuseum verder professionaliseren tot een museum met een goede (bestuurlijke) organisatie en met een hedendaagse manifestatie van het museum in de samenleving. Daarom zoekt hij een secretaris die enthousiast is om hierover mee te denken en hieraan bij te dragen.

Belangstelling?

De functie van secretaris is een onbezoldigde functie die als vrijwilliger wordt vervuld. Er bestaat wel de mogelijkheid dat in de uitoefening van zijn functie gemaakte kosten worden vergoed.
Als je belangstelling hebt, neem dan contact op met het museum door een mail te sturen naar directeur@nationaalbusmuseum.nl
De sollicitatieprocedure omvat o.a. een gesprek met het huidige bestuur.
Meer weten? Bel dan even met directeur Rob Bezema, telefoon 0598-383004.

Horecamedewerker

Boven het museum hebben we een restaurant  “De Remise”. Hier ontvangen we groepen voor lunches, diners of koffie met gebak.
Maar ook voor onze vrijwilligers moet gezorgd worden en bezoekers moeten voorzien worden van een hapje en een drankje. Groepen komen op afspraak en de horecaplanning sluit daar op aan. Alles gaat in overleg.
Heb je horeca ervaring en lijkt het je leuk om mee te helpen, dan hebben we plaats voor jou. 

Facilitair manager

Als facilitair manager ben je verantwoordelijk voor alles in en om het gebouw.
    • Je bent technisch onderlegd, controleert of alles naar behoren werkt en repareert het waar nodig.
      • Je stuurt onze technische vrijwilligers aan en begeleid de stagiaires die van het MBO komen, het NBM is een erkend leerbedrijf.
      • Je zorgt dat alles netjes en schoon is met jouw oog voor details. Het museum is geopend voor bezoekers op woensdag, zaterdag en zondag en op de dinsdag en donderdag wordt er gesleuteld aan de bussen, gewerkt op de administratie en het archief.
    • Je bent onderdeel van het management team die elke dinsdag ochtend samenkomt voor een kort overleg. Aanwezigheid op een tweede dag is in overleg. Het NBM is een ANBI stichting en heeft ongeveer 80 vrijwilligers in dienst.
    Met elkaar houden we het gezellig door het houden van een barbecue, een borrel, een kerstfeestje etc. We helpen elkaar waar dat kan, zijn in voor een lolletje en werken samen.
    Belangstelling? Stuur dan een e-mail naar directeur@nationaalbusmuseum.nl.

    Buschauffeurs

    Onze bussen rijden 7 dagen per week voor allerlei verschillende evenementen. Denk hierbij aan schoolreisjes en bruiloften, maar ook ritten voor culturele instellingen en rondritten door de omgeving.
    Onze chauffeurs bepalen zelf hoeveel en wanneer ze kunnen rijden in overleg met de planning.
    Heb je naast je (groot) rijbewijs D ook je code 95 en lijkt het je leuk om met oldtimers en groepen te rijden, kom dan eens langs (op dinsdag of donderdag) of neem contact met ons op.

    Werkplaatsmedewerkers

    De bussen, die wij verhuren, hebben veel onderhoud nodig. Denk aan kleine schades verhelpen, carrosserie repareren, spuiten, e.d.
    Wij zoeken daarom monteurs, carrosseriewerkers, spuiters, handige mensen, kortom iedereen die denkt te kunnen helpen is van harte welkom. Ook als je niet geschoold bent, maar wel graag wilt leren ben je van harte welkom.
    In principe wordt er op dinsdag en donderdag gesleuteld aan de bussen, maar ook op de woensdag en zaterdag zijn er mogelijkheden.
    Liever niet vast? We hebben ook speciale bussen als project. Neem contact op voor de mogelijkheden. 
    DSC_0031

    Gastvrouwen en/of gastheren

    Als gastheer/gastvrouw ben je het visitekaartje van het museum. Je ontvangt bezoekers en geeft desgewenst een rondleiding door het museum.
    Samen zijn we ook verantwoordelijk voor het netjes houden van het museum en het restaurant.
    Het museum is geopend op woensdag, zaterdag en zondag en voor groepen op afspraak. Er wordt gewerkt in 2 groepen, week op/week af, maar op oproepbasis kan natuurlijk ook.

    Algemeen medewerker

    Ons pand is groot. Het bestaat immers niet alleen uit een museum. We hebben naast het restaurant, ook de werkplaats en kantoren die schoon gehouden moeten worden.
    Ons rijdend materieel wordt regelmatig grondig schoon gemaakt op de wasplaats en de binnenkant moet netjes gehouden worden. Een ideale plek voor mensen die graag de handen uit de mouwen steken en hier heel veel waardering voor krijgen.

    Wij bieden:

    • Een informele werksfeer
    • Regelmatig leuke activiteiten voor alle vrijwilligers
    • Ruimte voor eigen inbreng
    • Een ANBI verklaring
    • Een waardevolle bijdrage aan het culturele erfgoed

    Wij zijn een erkend leerbedrijf en bieden eveneens stageplekken voor het MBO.