Nieuws

²²

 

Nieuwe editie

Informatiebulletin - 145

 

Het nieuwe NBM Informatiebulletin bevat een uitgebreid artikel over de verschillende remises / stallingen van het Gemeentelijk vervoersbedrijf in de stad Groningen tussen 1910 en 1994. Dit, naar aanleiding van een tegeltableau uit 1932 dat in bezit is van het Nationaal Bus Museum. Jan Emmelkamp is de auteur. Natuurlijk vindt u een verslag in woord en beeld van de Museumdag op 13 april. Leuke reacties ontvingen we op de 'Medema-special' in Informatiebulletin 143. Verder de vaste rubrieken en op de achterpagina's wordt de Harmanni 66 in de schijnwerpers gezet. Een stadsbus die ooit haar rondjes reed in de Drentse hoofdstad Assen.

Dit juni-nummer is beslist het lezen waard. Donateurs krijgen het blad 4 x per jaar gratis toegestuurd. Nog geen donateur? Dan weet u wat u te doen staat!

 

 

Afscheid van de TET 132

 

Op dinsdag 16 april 2019 hebben we afscheid moeten nemen van de TET 132. Deze bus was in bruikleen van het DAF Museum te Eindhoven en maakte sinds enige jaren deel uit van de collectie. Het DAF Museum heeft na een ingrijpende verbouwing weer plaats voor deze bus.

 

Daar de bus niet meer mobiel is werd deze op een dieplader naar zijn nieuwe bestemming vervoerd.

 

Museumspoorlijn STAR biedt samen met het Nationaal Bus Museum een arrangement aan naar het museum. Uiteraard reis je per stoomtrein en historische bus!

 

Meer weten? Klik dan op het logo.

 

Trolleybus in Hoogezand!

 

Sinds vrijdag 25 mei 2018 biedt het Nationaal Bus Museum onderdak aan een trolleybus.

Van de Stichting Trolleymaterieel Arnhem (STA) is tot september 2019 trolleybus 139 in bruikleen gekregen. "Dit is dus geen bus", zegt Herman Wilmer, voorzitter van de Stichting. "Een trolley mag er dan uitzien als een bus en stopt ook bij een bushalte, maar géén bus. Wij zeggen ook 'trolley' en niet 'trolleybus'. Dit is wat wij noemen een tram op rubberbanden."

 

Trolley 139 draaide voorheen zijn rondjes in Arnhem. De bus is in 1956, met zes andere wagens, in dienst gesteld.

In 1975 is de bus buiten dienst gesteld. Na omzwervingen, onder meer als statisch object in het Spoorwegmuseum, is de 139 nu eigendom van de Stichting Trolleymaterieel Arnhem.

5 - 22

 

 

 

 

 

Doordat tijdens de Tweede Wereldoorlog de tramremise was vernietigd, werd na de oorlog besloten tot de aanleg van een trolley netwerk. Op 5 september 1949 werd de eerste trolleylijn geopend tussen Arnhem en Velp, volgend jaar dus 70 jaar geleden. De Stichting wil dit feit vieren met een aantal trolleys, die nu nog in opslag staan. Trolley 139, het oudste exemplaar dat in het bezit van de Stichting Trolleymaterieel Arnhem is, wordt daartoe in Hoogezand opgeknapt.

 

De bus zal een prominente plaats innemen naast de collectie van de tentoongestelde oldtimers in het Nationaal Bus Museum. Om een zo realistisch mogelijk beeld te bieden zal ook een stukje bovenleiding worden opgehangen.

 

Lees hier een bijzonder verhaal over de eerste trolleys in Groningen.

Beelden van het transport

²²

Nationaal Bus Museum

Produktieweg 13

9601 MA Hoogezand

²²

²²
²²

Foto De Gelderlander

²²