Nieuws

²²

 

Boek Van Omnibus tot Q-link verschenen

 

In het Nationaal Bus Museum werd vorig jaar het door Beno Hofman geschreven boek “Van Omnibus tot Q-link” gepresenteerd. Dit boek beschrijft de geschiedenis van het busvervoer in Groningen en Drenthe.

Het formaat van het boek is 23 x 28 cm.

Uitvoering: geheel full-colour, rijk geïllustreerd, genaaid gebonden (hard kaft).

Omvang: 112 pagina’s.

Het boek is ook verkrijgbaar in het Nationaal Bus Museum voor  de prijs van € 19,50.

 

De GADO 6578 naar Hoogezand

 

In 1962 schafte de GADO vier DAF/Hainje bussen aan. De 6578 is één van deze vier. Op 8 juni 1978 is deze bus door de GADO afgevoerd.

Via de MUSA is de bus, met als eigenaren de gebr. Van der Spek, bij het NOV te Ouwsterhaule teruggekomen.

Omdat in Ouwsterhaule geen ruimte meer was, is door de gebr. Van der Spek aan het NBM gevraagd of zij de bus onderdak konden verlenen.

Hierop is positief gereageerd en werd de 6578 per dieplader overgebracht naar Hoogezand.

Het plan bestaat om de bus over 2 à 3 jaar te gaan renoveren en hem weer op de weg te brengen. De bus zal wel Hoogezand als thuishaven blijven houden.

 

Lees hier historisch nieuws

 

Museumspoorlijn STAR biedt samen met het Nationaal Bus Museum een arrangement aan naar het museum. Uiteraard reis je per stoomtrein en historische bus!

 

Meer weten? Klik dan op onderstaand logo.

 

Nieuwe editie

Informatiebulletin

 

Het nieuwste Informatiebulletin is uit met o.a. een uitgebreide foto-reportage over de succesvolle Museumdag 2018, een uitgebreid artikel over knikruiten en bolramers en verder het Beckson kaartjesapparaat. Ook deze keer dus weer heel lezenswaardig. Onze donateurs ontvangen deze gratis.

 

Trolleybus in Hoogezand!

 

Sinds vrijdag 25 mei biedt het Nationaal Bus Museum onderdak aan een trolleybus.

Van de Stichting Trolleymaterieel Arnhem (STA) is tot september 2019 trolleybus 139 in bruikleen gekregen. "Dit is dus geen bus", zegt Herman Wilmer, voorzitter van de Stichting. "Een trolley mag er dan uitzien als een bus en stopt ook bij een bushalte, maar géén bus. Wij zeggen ook 'trolley' en niet 'trolleybus'. Dit is wat wij noemen een tram op rubberbanden."

 

Trolley 139 draaide voorheen zijn rondjes in Arnhem. De bus is in 1956, met zes andere wagens, in dienst gesteld.

In 1975 is de bus buiten dienst gesteld. Na omzwervingen, onder meer als statisch object in het Spoorwegmuseum, is de 139 nu eigendom van de Stichting Trolleymaterieel Arnhem.

1 - 22

 

 

 

 

 

Doordat tijdens de Tweede Wereldoorlog de tramremise was vernietigd, werd na de oorlog besloten tot de aanleg van een trolley netwerk. Op 5 september 1949 werd de eerste trolleylijn geopend tussen Arnhem en Velp, volgend jaar dus 70 jaar geleden. De Stichting wil dit feit vieren met een aantal trolleys, die nu nog in opslag staan. Trolley 139, het oudste exemplaar dat in het bezit van de Stichting Trolleymaterieel Arnhem is, wordt daartoe in Hoogezand opgeknapt.

 

De bus zal een prominente plaats innemen naast de collectie van de tentoongestelde oldtimers in het Nationaal Bus Museum. Om een zo realistisch mogelijk beeld te bieden zal ook een stukje bovenleiding worden opgehangen.

 

Beelden van het transport

Foto's R.v.d.Spek

Nationaal Bus Museum

Produktieweg 13

9601 MA Hoogezand