Bus in beeld

 De bootbus

Ruim 65 jaar geleden maakte een nieuw model touringcar z'n eerste rit in Nederland. Een autobus met een boeg. Een bus, gebouwd als boot. Hij was in 1952 gebouwd in opdracht van touringcarbedrijf Vergeet Mij Niet Tours met als eigenaar H. de Jong te Amsterdam  en gedoopt: Flying Enterprise III.

Die naam was niet zomaar gekozen, want rond de jaarwisseling 1951-’52 hield de hele wereld de adem in: op de Atlantische Oceaan was het Amerikaanse vrachtschip Flying Enterprise III bij vliegende storm in problemen geraakt, en men kon niet bij de boot komen. Na een tijdje lukte het een te hulp gesnelde boot toch om de passagiers en de bemanningsleden aan boord te nemen. Alleen de kapitein, Kurt Carlsen, wilde niet van boord gaan, want hij had nog hoop om het schip van de ondergang te redden. Uiteindelijk, na 14 dagen, stapte hij over op een andere boot, net voordat de Flying Enterprise III in de golven verdween. De kapitein werd later als een held binnengehaald en haalde de voorpagina’s in de hele wereld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bus met als kenteken GZ-46987 (later NB-58-78) had een Guy Vixen chassis en de carrosserie was gebouwd door Domburg. Erin was plaats voor 32 passagiers. In 1958 werd de “bootbus” via de carrosseriefabriek Van Rooijen verkocht aan de firma Blauw te Ter Apel. Waarschijnlijk is de Flying Enterprise III verbouwd tot gewone frontstuur touringcar. Of dit bij Vergeet Mij Niet Tours is gebeurd of bij Blauw is niet bekend. Ook is niet bekend wanneer deze bus werd afgevoerd.

H. de Jong liet in 1958 een nieuwe bootbus bouwen ter vervanging van de Flying Enterprise III. Verrassend was niet dat deze nieuwe boot de naam “Kurt Carlsen” kreeg.

Deze bus was gebouwd op een Mercedes-Benz OP312 frontstuur chassis (dwz. dat de motor zich naast de chauffeur op de vooras bevindt) en de bootvormige carrosserie door Van Rooijen te Montfoort. Er waren zoveel mogelijk kenmerken van een schip aangebracht. Zelfs waren er boven op het dak twee “schoorstenen” aangebracht. Ook de achtersteven zag er realistisch uit met een vlaggemast en reling. Hij kreeg als kenteken TB-19-44 en kon eveneens 32 passagiers vervoeren. De bus werd veel voor trouwerijen ingezet als “huwelijksboot”.

Coll. C.vd.Wetering

Coll. de Raadt

Een moderne bootbus (busboot?)

Voor eventuele opmerkingen, suggesties, e.d. aangaande BUS IN BEELD kunt u mailen naar: archief.NBM@gmail.com.

In 1965 werd deze bootbus verkocht aan Büssing-dealer Van den Bosch in De Meern. Drie jaar later werd de volgende eigenaar "Lido Tours" (Meier & Van den Berg) te Amsterdam. Daar bleef hij in dienst tot 1972.

In dat jaar werd de bus verkocht aan busvervoerder Merkus te Andelst, alwaar hij in 1973 het kenteken EB-61-24 en nummer 132 kreeg. In datzelfde jaar werd hij verkocht aan de heer Gerritsen te Kampen.

Vervolgens werd deze bootbus in 1986 verworven door de Stichting Behoud Antieke Klassieke Bijzondere Voer- en Vaartuigen. In 2007 kwam de bus in het bezit van Hebben Tours te Liesel.

Of en wanneer deze bootbus werd afgevoerd is onbekend. Misschien dat iemand hier meer over weet?

 

 

In dit decennium deed de “bootbus” opnieuw zijn intrede, deze keer als amfibie-bus. In deze vorm wordt de bus/boot vooral als toeristische attractie ingezet, zoals in Amsterdam en Rotterdam.

Coll. NBM

Coll. NBM

Coll. NBM

Nationaal Bus Museum

Produktieweg 13

9601 MA Hoogezand